#tuunaamunperinne vs #tuunaasunperinne

Alla on mielensäpahoittelua kansallispukujen tuunauksesta. Lue ja hermostu omalla vastuulla.

Kansallispukujen tuunaus ja perinnekuosien käyttäminen pukeutumisessa ja kodinsisustuksessa on Suomessa nyt kovasti pinnalla. Virolaisesta se tuntuu hieman hassulta sillä meillä se on ollut pinnalla, muotia ja cool jo ainakin 1980-luvulta saakka. On tuunattu itse, ostettu “kansallisella tyylillä” tehtyjä esineitä vaatekaupasta tai katsottu kirjontakuvioita vaikka jugurttipurkeista. Nykyisin voit pukea itsesi päästä varpaisiin virolaiseen kansallispukukuosiin ja tulla vaikka haudatuksi perinnekuvioin koristelluin arkussa. Suomessa tämä on uutta. Markkinoilla ei ole jugurttipurkkeja eikä piknikvilttejä kansallispukukuosilla. Kangaskaupasta ei voi ostaa pirtanauhaa metritavarana tai edes puuvillaista kansallispuvun raidoituksella koristeltua kangasta tuunauksiin. Mutta tuunausvimma on päällä, karkauspäivän hame pitäisi saada, Vuorelmakin meni konkurssiin ja käytetyistä kansallispuvun liivimekoista pyydetään 500 euroa tori.fi:ssä. Joten onko ihmeellistä sitten että käsi tarttuu kirpputorilta löytämään tai ammoin matkoilta ostettuun virolaiseen pukuun?

Alla kuva mitä tapahtuu tälle matkamuistolle seuraavaksi. Ostin tämän paketin Tori.fi:stä, mukavalta rouvalta joka kertoi puhelimessa että harrastaa kansallispukuja, ja hänellä on virolainen hame, joka on uusi mutta vaatii vähän korjausta. Ajan mittaan selvisi että tämä “uusi mutta vaatii korjausta” hame onkin vaan hamekangas, mukana “jotakin muita osia” ja ilmeisesti ollut kyllä hame, mutta on purettu osiin. Koska itse hamekangas oli kuulemma ehjä niin ostin koko paketin ajatuksena välittää sen eteenpäin tuttavapiirissäni oleville virolaisille.

Tämä on siis jäljellä Pühalepan kansallispuvusta, innokkaan tuunaajan jäljeltä.  Minkälainen tuo puku on ollut ennen tuunaajaa voi arvella tästä kuvasta. Tämä hame on purettu osiin, sen alareunan mustasta verasta on leikattu 40 cm muuhun käyttöön. Saamani paketissa ovat:

  • kansallispuvun liivihame, joka on purettu kokonaan. käsin kudottu hamekangas, musta alareunan verka (miinus 40 cm), alareunan koristenauha, liivi, vyötärönauha, sisäsauman kanttaukset
  • esiliinan pitsit ilman esiliinan yläosaa tai nauhoja
  • ylispaidan pitsit. En ole varma onko essua tai ylispaitaa ollut koskaan tehty valmiiksi asti, mutta ylisten pitsit on ommeltu koneella kapeaksi putkeksi, joka voisi toimittaa ehkä sipulipussin virkaa.
  • Päähineen osat:  Pitsi, ja auki purettu päähine ilman pellavaisia osia

Tuosta on nyt vaikeaa tietää onko ylispaita ja esiliina koskaan ollut valmiita, vai onko niihin ehditty tehdä vaan pitsit. Hame ja tanu ovat ainakin olleet ehjiä ja purettu alkuosiin, niistä todistavat saksittujen ommelten langat. Olen itsekin monta epäonnistunutta käsityöprojektia maailmaan saattanut ja tunnistan sellaisen kyllä kun näen. Onneksi voin todeta että itse hamekangas oli säästynyt saksilta, ja uuden veran ostamisen jälkeen hame voidaan koota uudestaan. Pakettikaan ei maksanut kuin satasen, mikä on täysimittaisesta käsinkudotusta ripsikankaasta todella halpa hinta. Tuon puretun hameen omistaa nyt Suomessa asuva virolainen rouva, joka on itse Hiidenmaalta kotoisin ja käsityötaitoisena ihmisena voi ommella hameen takaisin yhteen ja valmistella loput osat. Mutta kaiken tuon jälkeen haluan kysyä miksi? Miksi minua harmittaa tämä epäonnistunut tuunaus niin paljon? En ole vihainen tuolle yksittäiselle rouvalle, joka ei varmasti Pohjois-Suomesta helposti lähde Tallinnaan ostamaan koneella kudottua valmiskangasta, mutta olen todella vihainen koko tuolle #tuunaaVIRONperinne -ilmiölle jota Suomessa käytetään ajattelematta lainkaan Viroa.

Miksi ottaa ehjä, uusi käsin kudottu kansallispuvun hame ja purkaa se osiksi? Kuka Suomessa tekisi niin uudelle suomalaiselle kansallispuvulle? Kyse ei ollut siitä että se olisi ollut väärän kokoinen, silloin olisi riittänyt liivin irrottaminen ja vyötärön korjaaminen. Koska tarvittiin 40 cm mustaa verkaa? Vai karkauspäivän hame? Miksei sitten osteta jotain lukuisista tori.fi:n suomalaisista liivihameista ja tehdä niistä karkauspäivän hametta? Koska voisi kuvitella että suomalaiselle kansallispukuharrastajalle olisi merkitysellisempää tuunata OMAA perinnettä, eikä naapurin? Virolaiset puvut ovat tietysti halvempia, mutta onko raha tässä tapauksessa se ratkaiseva osa? Eikö olisi merkityksellisempää kantaa vaatetta joka jatkaisi sinun oman kulttuurin perinnettä, sinun äidin ja mummojen käsityötaitoa ja sen historiaa?

Ja haluan vielä sanoa että #tuunaamunperinne on hieno asia, ja minua ei harmittaisi lainkaan jos olisi otettu koneella kudottu virolainen hamekangas joka olisi ommeltu karkauspäivän hameeksi. Tai otettu jokin niistä ikivanhoista käsinkudotuista virolaisista kansallispuvun hameista joita on Suomessa käytety riekaleiksi asti. Mutta että otetaan uusi, ehjä, melkein valmis puku ja puretaan se atomeksi yhtään ajattelematta sitä työn määrää millä se on tehty, sitä en ymmärrä. Olen vankka kannattaja ajatukselle että omille vaatteille saa tehdä mitä haluaa. Saa ottaa kansallispuvun hameen, ja mennä se päälle perunapellolle, kuten Kihnussa mennään edelleen – parempi on käyttää vaatteita kun seisottaa sitä kaapissa pyhänä esineenä. Saa ottaa vanhan hiutuneen hameen ja ommella ehjistä osista tyynynpäällisiä. Mutta ehjän uuden esineen silpomista en ymmärrä. Kutsun nyt kaikkia suomalaisia kansallispukuharrastajia ajattelemaan hetken ennen kuin ostatte naapurista puvun tai hameen ja leikkaatte sen auki. Kysykää itseltänne ennen kuin otatte ne sakset käteen, leikkaisitko tätä pukua jos se olisi suomalainen puku? Ja eikö olisi hienompaa kantaa sitä omaa kuosia ja perinnettä? Loppujen lopuksi se häshtägikin on #tuunaaMUNperinne eikä #tuunaaJONKUNMUUNperinne.

Olen virolainen kansallispukuharrastaja, joka on asunut Suomessa 25 vuotta. Rakastan Suomea, suomalaista ja virolaista perinnekäsityötä, ylipäätä tekstiilihistoriaa ja kaikennäköisiä käsitöitä. Pyöritän virolaista käsityökerhoa Suomessa ja bloggaan viroksi omista kansallispukuajatuksista (pääasiasta Virosta, mutta Suomestakin). Viimeisten viikkojen aikana olen ostanut virolaisia pukuja Suomen nettikauppapaikoilta ja välittänyt niitä maksamallani hinnalla eteenpäin Suomessa asuville virolaisille. Poikkeuksellisesti tämä posti suomeksi.

 

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s